Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for Meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen udgør en del af skole/hjemsamarbejdet, der samlet har til formål at støtte eleverne i deres faglige, sociale og personlige udvikling. Meddelelsesbogen føres via MU-elev med henblik på sikker opbevaring af informationerne om eleven.

Sådan anvender vi meddelelsesbogen: 

Meddelelsesbogen skal med baggrund i nogle få væsentlige fokuspunkter tegne et billede af elevens faglige og alsidige udvikling. Meddelelsesbogen bliver opdateret minimum 1 gang i løbet af skoleåret og vil løbende være tilgængelig for forældre. Meddelelsesbogen skal knyttes an til elevsamtaler og til den første fag-samtale i efteråret. Personalet har til opgave at gøre forældrene opmærksomme på indholdet i Meddelelsesbogen - gerne før fag-samtalen og ellers til samtalen. 

 

Meddelelsesbogen føres via MinUddannelse. 

Elevens faglærere i dansk og matematik, er ansvarlige for udfyldelse af de faglige fokuspunkter indenfor deres fag. Fokuspunktet om elevens alsidige udvikling skrives af årgangsteamet og kan knyttes an til trivselsmålingen. 

Hvad skal meddelelsesbogen indeholde? 

  • For elever på 1.-10. klassetrin skal meddelelsesbogen indeholde fokuspunkter for den faglige udvikling i dansk og matematik.

  • For elever i børnehaveklassen skal fokuspunkter for den faglige udvikling i kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed indgå.

  • For elever på 7.-10. klassetrin skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om uddannelse og proces for at opnå (eventuelle) faglige krav til optagelse på en videregående uddannelse. Teamet noterer disse, og til selve samtalen med UU-vejleder skriver kl.læreren aftaler ind i Meddelsesbogen.

  • For elever med udfordringer i skolen, indgår information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at imødekomme udfordringerne. Det er teamet der indskriver indsatserne. 

 

Hvad hører ikke til i meddelelsesbogen? 

Skole/hjemsamarbejdets løbende kommunikation om elevens skolegang – praktiske hverdagsinformationer og beskeder - skal ikke føres i meddelelsesbogen, men fortsat kommunikeres via Aula. 

Der kan dog være områder, f.eks. ift. elevens trivsel, hvor der kan opstå mulighed for overlap mellem de to kommunikationskanaler. 

I de tilfælde laver teamet en konkret faglig vurdering af, om der er tale om en midlertidig trivselsproblematik eller om det er noget, der skal udmøntes i et egentligt fokuspunkt i meddelelsesbogen.