Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forretningsorden

Skolebestyrelsens forretningsorden Seminarieskolen:


Sammensætning og valg:
Forretningsordenen for skolebestyrelsen på Seminarieskolen er udarbejdet med afsæt i skolens værdigrundlag og styrelsesvedtægten for Aalborg Kommune
1.    Skolebestyrelsen består:
7 forældrerepræsentanter, heraf mindst en fra K-klasserne. Forældrerepræsentanter er valgt for 2 år ad gangen
2 medarbejderrepræsentanter
2 elevrepræsentanter
Op til 2 eksterne medlemmer, som er udpeget for 1 år ad gangen
Samtlige medlemmer af skolebestyrelsen har stemmeret
Skolens leder og dennes stedfortræder, samt lederen af DUS’en deltager i skolebestyrelsesmøder, dog uden stemmeret

Konstituering:
2.    På skolebestyrelsens første møde efter valg konstituerer bestyrelsen sig, og der vælges en formand og en næstformand bland forældrerepræsentanterne
3.    Ved starten af en ny 2-årig skolebestyrelsesperiode drøftes og vedtages forretningsordenen

Mødevirksomhed:
4.    Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed i møder og møder afholdes for lukkede døre
5.    Skolebestyrelsen mødes efter behov, men der tilstræbes afholdt 10 møder pr. år. 
Møderne afholdes på skiftende hverdage i tidsrummet kl. 17-19
6.    Skolebestyrelsen afholder ekstra møde, når det ønskes af formanden, eller når en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen.
7.    Elevrepræsentanter må ikke overvære eller deltage i behandlingen af sager, der vedrører enkeltpersoner eller lukkede punkter på dagsordenen.
8.    Formanden udarbejder i samarbejde med skoleledelsen og de øvrige medlemmer af bestyrelsen en mødeplan for skoleåret. Mødeplanen fremlægges umiddelbart før sommerferien og den offentliggøres hjemmesiden og bestyrelsen inviteres i AULA.
9.    Bestyrelsen kan nedsætte udvalg
10.    Formanden og skolelederen er i samarbejde ansvarlige for udførelse af de trufne beslutninger

Dagsorden:
11.    Dagsorden udsendes en uge før møderne og punkterne til dagsorden skal være indleveret en uge plus 2 dage før mødet til formanden. Dagsordenen udarbejdes i samarbejde mellem formand, næstformand og skolens leder.
12.    Dagsordenen udfærdiges under hensyntagen til, at visse punkter skal behandles uden elevernes tilstedeværelse
13.    Der kan medsendes bilag til belysning af punkter på dagsordenen. Bilag forventes læst i det omfang, den enkelte har tid og mulighed
14.    Ekstraordinære møder indkaldes med en frist på 8 dage. Dagsorden og bilag udsendes senest 3 hverdage før mødet.

Mødedeltagelse:
15.    Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når man finder det påkrævet
16.    Ved længerevarende fravær af et medlem – eller ved situationer, hvor bestyrelsen skal være fuldtallig indkalder skoleledelsen suppleant. 
17.    1. suppleant har altid ret til at deltage i ordinære møder

Mødeledelse og referat:
18.    Ledelsesteamet varetager sekretærfunktionen og deltager i skolebestyrelsesmøderne uden stemmeret.
19.    Møderne ledes af skolebestyrelsesformanden
20.    Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede – enten fysisk eller virtuelt
21.    Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede – enten fysisk eller virtuelt
22.    Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal
23.    Der føres referat fra bestyrelsesmøderne. Referatet godkendes ved mødets afslutning. Referatet udsendes efterfølgende elektronisk til bestyrelsesmedlemmerne, og det offentliggøres på skolens hjemmeside senest en uge efter mødets afvikling.
24.    Ethvert medlem kan i kort form forlange afvigende opfattelser tilført referatet og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.

Ikrafttræden:
25.    Denne forretningsorden er vedtaget på skolebestyrelsesmødet 15. juni 2023 og træder i kraft straks. Den kan ændres efter forudgående sagsbehandling, hvis et flertal af bestyrelsens medlemmer anmoder herom.