Om os

Seminarieskolen har som mål at skabe en skole for livet, der giver børnene mulighed for at udvikle sig til selvstændige og livsduelige mennesker, der aktivt kan indgå i et demokratisk samfund i stadig forandring.

Vi vægter faglighed højt og ønsker at skabe de optimale rammer for læring. Vores mål er, at eleverne gennem eksperimenterende og problemløsende arbejde oplever at de bliver dygtigere hver dag. Klasserne arbejder ofte på tværs af årgangen, som et samlet hold eller flere mindre grupper, med formål at optimere udbyttet af undervisningen.

Talentudvikling og at gøre de dygtige elever bedre, har også vores indgående fokus.

Vi ønsker at skabe et positivt og udviklende læringsmiljø ved at fokusere på elevernes sociale kompetencer. I det daglige arbejde lægger vi derfor vægt på, at eleverne oplever tryghed, fællesskab, gensidig respekt og tolerance. Vi ønsker at have en god dialog om trivsel og læring. Dette sker bl.a. ved hjælp af elevsamtaler, klassemøder, teammøder, læringssamtaler, fagsamtaler, skole/hjemsamtaler og forældremøder.

Vi er en udviklingsorienteret skole, der ønsker at inddrage ny viden og bedste praksis i dagligdagen. Vi har høje forventninger til medarbejdere og elever og oplever en hverdag, hvor alle gør det bedste de kan.

Vi ønsker at være en tosporet skole for distriktets elever, hvor vi gør en forskel for alle børn uanset baggrund.

Vi ønsker at tæt samarbejde med de omkringliggende foreninger og institutioner. ”Sammen kan vi mest”. I den forbindelse arbejder vi for at få etableret en vuggestue og børnehave i skolens bygninger. Det vil sikre et sammenhængende børneliv fra 0 – 16 år for distriktets børn.

Vi har også byens største klasserække for elever med autisme. Vi har et indgående samarbejde mellem grundskolen og autisme-klasserne til alles fordel.

Fakta

Skolen er beliggende i Aalborg SØ på Mylius Erichsens Vej, tæt ved Golfparken, i gåafstand til diverse aktivitetsmuligheder herunder Gigantium og Fristedet. Der er ligeledes gode busforbindelser der forbinder os med resten af byen.

Skolen har ca. 300 elever fordelt på 19 klasser fra 0.-10. klasse på både almen- og specialklasseområdet. Der er ca. 100 medarbejdere ansat

Bygningen

Seminarieskolen består af seks sammenhængende bygninger, og en idrætshal som ligger alene. Der er fire fløje som vender fra syd mod nord. I disse lokaler er der klasselokaler i stueetagen. I kælderen er der håndværk og design, drama og kantineområde. Der er to fløje som vender fra øst mod vest. Den ene fløj huser administrationen og faglokaler til naturfagene. På første sal er der hjemkundskab og klasselokaler. I den anden fløj er der lærerforberedelse, PLC og børnehaveklasser. På første sal er der personalerum, mødelokaler og musiklokale.

Pr. 1. januar 2021 er der etableret en midlertidig børnehave i skolens lokaler med dertilhørende ny legeplads – for yderligere information linkes her til deres hjemmeside. I løbet af 2024 vil en nybygget integreret daginstitution med plads til 40 vuggestuebørn og 90 børnehavebørn stå klar - et spændende projekt som vi ser meget frem til.

Der arbejdes ligeledes på et nyt projekt til udvikling af vores grønne områder og nye legeområder.

Historie

Skolen blev bygget i 1966 som en del af Aalborg Seminarium og havde funktion som en øvelsesskole de første mange år. I 1988 købte Aalborg Kommune skolen og få år efter ophørte skolen sin funktion som øvelsesskole og er i dag på lige fod med kommunes andre folkeskoler.

Skolens ordensregler

Skolen arbejder ud fra nedenstående billede. Skolens hverdag kendetegnes ved respekt, ansvar og omsorg.

Skolens ordensregler